Suomen hallitus on valmistellut
kuluneen hallitusohjelmakauden aikana vuosikymmeniä vanhan päivähoitolain
uudistamista. Lainsäädännön uudistamisen lähtökohtana oleva varhaiskasvatuksen
määrittely hoidon, kasvatuksen ja opetuksen mukaiseksi Educare-malliksi on
kannatettava. Keskeistä on lapsen edun mukainen, kokonaisvaltaiseen
hyvinvointiin tähtäävä laadukas ja saavutettava varhaiskasvatus.
Sivistysvaliokunta antoi mietintönsä varhaiskasvatuslaista 6.3.2015, jonka
pohjalta eduskunta käsittelee asian ja päättää siitä. Alkuperäisten
suunnitelmien mukaan lain ensimmäisen vaiheen pitäisi astua voimaan kuluvan
vuoden elokuussa, mutta nähtäväksi jää ehtiikö eduskunta käsittelemään lain
ensimmäisen vaiheen loppuun saakka tällä lyhyeksi käyvällä hallituskaudella.
Pätevyysvaatimukset tulevat
ajankohtaisiksi vasta lainsäädännön uudistamisen toisessa vaiheessa, mutta
herättävät tunteita ammattiryhmien keskuudessa jo nyt. Lain
uudistamisprosessissa on syntynyt monia erimielisyyksiä siitä, miten
varhaiskasvatuksen kokonaisuutta pitäisi ymmärtää ja käsitteellistää: kasvatus-
vai sosiaalialan orientaatioiden kautta. Keskeisin kiista on koskenut sitä,
pitäisikö lastentarhanopettajana saada toimia ainoastaan yliopistollisen
tutkinnon suorittanut vai tulisiko varhaiskasvatukseen suuntautuneilla
sosionomeilla (AMK) edelleen säilyä oikeus toimia lastentarhanopettajina.
Talentian linjaus on selkeä: sosionomeilla on paikkansa varhaiskasvatuksessa ja
sosiaali- ja kasvatusalan tutkinnon suorittaneita lastentarhanopettajia pitäisi
kohdella yhdenvertaisesti (Talentia 2014). Opetusalan ammattijärjestö OAJ taas
korostaa varhaiskasvatuksen pedagogista painotusta ja mieluusti erottaisi
varhaiskasvatuksen ja päivähoidon toisistaan (OAJ 2015).
Myös varhaiskasvatuksen
yliopisto-opiskelijat ovat aktivoituneet ottamaan osaa keskusteluun. Helsingin
yliopiston ainejärjestö Ebe ry otti näkyvästi kantaa lakiehdotukseen
painottaen, että vain yliopistosta valmistuneilla on riittävää pedagogista
osaamista toimia lastentarhanopettajana. Ebe ry:n ulostulo herätti sosiaalialan
opiskelijoita ilmaisemaan asiasta mielipiteensä
ja tänä keväänä (AMK)-opiskelijat Helsingistä Lappiin ovat nousseet
puolustamaan asemaansa. Tiedossamme on neljä (AMK)-opiskelijajärjestön
kannanottoa, jotka ovat julkaisujärjestyksessä seuraavat: Tampereen SOPU ry,
Metropolian Soffa ry, Oulun OSASTO ry sekä Lapin KeToSOK ry. (AMK)-opiskelijoiden julkitulot puolustavat
vahvasti sosiaalialan koulutuksen tarpeellisuutta varhaiskasvatuksessa. Onpa
yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen vastakkainasettelu saanut äskettäin myös
medianäkyvyyttä (ks. esim. Pohjolan Sanomat 3.3.2015).
TaSO ry otti kantaa
varhaiskasvatuskeskusteluun vuonna 2013 ja seisoo edelleen kannanottonsa
takana: sosionomi (AMK) -varhaiskasvattajat ovat päteviä toimimaan
varhaiskasvatuksessa ja tuovat oman olennaisen lisänsä varhaiskasvatuksen
kokonaisuuteen, joka ei rakennu ainoastaan pedagogiikalle. Varhaiskasvatuksen
sosiaalista ja osallistavaa ulottuvuutta ei tule vähätellä. TaSO ry on
seurannut viime aikoina ilolla
sosiaalialan opiskelijoiden aktivoitumista oman koulutuksensa ja sosiaalialan
osaamisen puolustamisessa. Kannustamme sosiaalialan opiskelijoita osallistumaan
vaikuttamistyöhön jatkossakin – yhdessä äänemme on kuuluvampi!
Tutustu opiskelijoiden julkituloihin:
Lapin Ammattikorkeakoulu/KeToSOK ry: https://www.facebook.com/142466185820978/photos/p.804905259577064/804905259577064/?type=1&theater. Viitattu
7.3.2015.
Metropolia Ammattikorkeakoulu/Soffa ry: http://soffa.edu.metropolia.fi/wp-content/uploads/2015/01/Kannanotto-hallituksen-esitykseen-varhaiskasvatuslaista.pdf.
Viitattu 7.3.2015.
TaSO ry 2013:
http://www.talentia.fi/files/2630/Kannanotto_sosionomien_kelpoisuus_lastentarhanopettaja_210513.pdf.
Tiedätkö sinä muita (AMK)-opiskelijoiden laatimia
kannanottoja asian tiimoilta? Kerro niistä myös meille!
Lähteet:
OAJ 2015. http://www.oaj.fi/cs/oaj/Lausunnot?showContent=true&contentID=1408910707606&archive=0. Viitattu
7.3.2015.
Pohjolan Sanomat 3.3.2015. Sosionomiopiskelijat pöyristyivät:
kelpoisuus säilytettävä. http://www.pohjolansanomat.fi/Paikalliset/1194964784753/artikkeli/sosionomiopiskelijat+poyristyivat+kelpoisuus+sailytettava.html. Viitattu
7.3.2015.
SiVM
29/2014 vp. Sivistysvaliokunta. Mietintö, valmistunut 6.3.2015.
SOAMK https://www.innokyla.fi/documents/1167850/0/HE+341_2014+lausunto+SOAMK+Stv+26+1+2015.pdf/121fcd5d-f3d6-4968-9615-49217af2ee03. Viitattu
7.3.2015.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti