Välillä tekisi mieli nähdä sosiaaliala
ohuempana, pienempänä, kaikin puolin yksiulotteisempana ja suoraviivaisempana.
Sosiaali- alkuisia substantiiveja, kaiken maailman samalta kuulostavia käsitteitä
on suomen kieli pullollaan. Syksy on uusien alkujen ja peruskäsitteiden
opettelun aikaa, ja taas tuhannet opiskelijat ovat aloittaneet matkansa
sosiaalialojen ammattilaisiksi, joiksi kasvatetaan luentojen ja harjoitteluiden
kautta. Kuitenkin jokaisella meistä on onneksi omat taustamme ja ammatilliset
haaveemme, eivätkä luentodiat painu kaikkien salissa istuvien mieliin
samanlaisina.
Vietän paljon aikaa rautatieasemilla,
joten lähtöä odotellessa tulee usein katseltua kanssamatkustajia ja ohikulkevia
ihmisiä. Sosiaalialan asiakkaissa ja aseman ihmisissä voi nähdä paljon
samanlaisia piirteitä. Osa ihmisistä käyttää palvelua todella harvoin, silloinkin
vain kertaluontoisesti. Osa aseman penkillä istujista taas ei varsinaisesti ole
menossa minnekään, vaan kuluttaa aikaansa lämpimässä, ehkä satunnaisesti jotain
heille tuttua palvelua käyttäen. Pieni osa asiakkaista käyttää palvelua
yhtäjaksoisesti vuodesta toiseen ja osaa etsiä itselleen halvempia ja
hyödyllisempiä reittejä. Mitä yritän tällä rinnastuksella sanoa, on, että
sosiaalialan eri alueista, peruspalveluista erikoisempiin ja kohdennetumpiin,
lopulta kaikessa ydin on kuitenkin kahden tai useamman ihmisen kasvokkainen
neuvottelu asiakkaan tilanteesta. Tällä hetkellä kuitenkin odotellaan
jännittyneinä, miten uudet lait, erityisesti sosiaali- ja terveysuudistukset
vaikuttavat noihin asiakaskohtaamisiin.
Puhuttaessa erilaisin termein ja
lakipykälin tiukkojen vastaanottoaikojen rajoissa on haasteena keskittyä
toiseen ihmiseen ja tämän ajatuksiin, mutta sen on erittäin tärkeää, jotta
asiakas saa tarvitsemansa tuen, jonka avulla hän voisi kuntoutua ja päästä myös
jonain päivänä tukien piiristä eroon. Kun erilaiset ihmiset tekevät
sosiaalialalla erimenetelmin töitä, saavat tukea ne, jotka hakevat elämänsä
aikana kerran toimeentulotukea, kuten myöskin ne, jotka käyvät päivittäin
vaikkapa toimintakeskuksessa asiakkaana. Arvokas sosiaaliala on monimuotoista
ja monipuolista toivottavasti myös jatkossa kaikissa Suomen kunnissa,
uudistuksista ja leikkauksista huolimatta. Pidetään me opiskelijoina ääntä
asiakkaittemme puolesta!
Ronja Mäkinen
Itä-Suomen yliopisto
Sosiaalityö, 2. vuosikurssi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti